EgészségBlog

A McDougall diéta: Avagy miért a burgonya az új szuperétel

Szerző: virag Közzétéve:

A fogyás helyett hamar elveszíted az érdeklődésedet és a motivációdat, a leadott kilók pedig gyorsan visszatérnek? Váratlanul újdonság, de a burgonya segíthet ebben a helyzetben. A legújabb kutatások ugyanis a keményítőtartalmú ételek újragondolását javasolják.

A nemrégiben megjelent The Energy of Starch (MYTH Publishing) könyvben Dr. John McDougall friss újdonságot és más opciókat kínál a modern emberek étkezési szokásaira. A könyv lépésenkénti tervet kínál a McDougall ételekre való áttéréshez, valamint egyszerű és finom ételek receptjeit tárja fel. Az orvos felszólít a hús- és tejtermékek teljes kizárására az étrendből, és arra, hogy helyettesítsük őket teljes kiőrlésű gabonával, hüvelyesekkel, zöldségekkel és gyümölcsökkel. Egy új tanulmányban az orvos leírja a keményítőtartalmú étrendet, és tippeket ad a kiváló egészség megőrzéséhez. 

A DNS bizonyítja, hogy keményítők vagyunk

A szakértők régóta arra a következtetésre jutottak, hogy a főemlősök, köztük az emberek étrendjének alapját a növényi eredetű élelmiszereknek kell képezniük. Ezt anatómiánk és fiziológiánk is megköveteli. Legközelebbi rokonunk, a csimpánz természetes étrendje szinte teljesen vegetáriánus, és a száraz napokon, amikor kevés a gyümölcs, a csimpánzok diót, magot, virágot és kérget fogyasztanak.

A genetikai vizsgálatok kimutatták, hogy a keményítő járul hozzá legjobban az emberi fejlődéshez. Az emberek és a csimpánzok DNS -e pedig közel azonos. Egy apró különbség az, hogy génjeink segítenek több keményítő megemésztésében – ez fontos evolúciós változás. Az volt a képességünk, hogy megemésszük a keményítőt, és kielégítettük energiaigényünket a segítségével, ami lehetővé tette számunkra, hogy elköltözzünk az északi és déli régiókba, és benépesítsük az egész bolygót.

Forrás:Pinterest

A keményítők jobban kielégítik az étvágyat, mint a hús

Az éhségérzet elengedhetetlen a túlélésünkhöz. Nem tudjuk becsapni az éhséget úgy, hogy elmegyünk az asztaltól, letesszük a villát az étkezés közepén, kis ételeket teszünk a tányérra, vagy számoljuk a kalóriákat. Valószínűleg hallottad már, hogy amikor a súlyról van szó, minden kalória egyforma. Ez nem így van, különösen, ha az étvágy kielégítéséről és a zsír tárolásáról van szó. Az élelmiszerek három összetevője termeli az üzemanyagot, amelyet “kalóriának” nevezünk – fehérjék, zsírok és szénhidrátok. Az olyan keményítőkben, mint a kukorica, a bab, a burgonya és a rizs, magas a szénhidrát- és élelmi rosttartalom, valamint nagyon kevés a zsír.

Az éhség kielégítése a gyomor megtöltésével kezdődik. A sajthoz (4 kcal / 1 g), a húshoz (4 kcal / 1 g) és az olajokhoz (9 kcal / 1 g) képest a keményítő alacsony kalóriatartalmú (kb. 1 kcal / 1 g). A szénhidrátok és a zsírok éhség kielégítésének módjait összehasonlító tanulmányok azt mutatják, hogy a szénhidrátok néhány órára kielégítik az étvágyat, míg a zsírok rövid távú hatást fejtenek ki. Más szavakkal, ha az ebéd keményítőből áll, akkor sokáig nem érezzük majd magunkat éhesnek, míg ha zsírokról van szó, akkor hamarosan újra enni akarunk.

A felesleges keményítő nem kerül a testzsírba

Egy széles körben elterjedt mítosz azt állítja, hogy a keményítőben lévő cukrok könnyen zsírrá alakulnak, amelyet a hasra, a combra és a fenékre raknak le. Ha elolvassa a témában végzett kutatást, látni fogja, hogy minden tudós egyetért abban, hogy ez nem igaz! Evés után az összetett szénhidrátokat egyszerű cukrokra bontjuk. Ezek a cukrok felszívódnak a véráramba, ami energiát hordoz a test trillió sejtjein keresztül. Ha több szénhidrátot eszel, mint amennyire a szervezetednek szüksége van, akkor majdnem egy kilogramm szénhidrát észrevétlenül felhalmozódhat az izmokban és a májban glikogén formájában. Ezeket a tartalékokat hő és fizikai aktivitás formájában égeted el, és nem is sportolás közben, hanem például amikor munkába mész, gépelsz, dolgozol az udvaron, vagy éppen olvasás közben megváltoztatod a testhelyzetedet.

Az elképzelés, miszerint a szervezetünkben lévő szénhidrátok zsírrá alakulnak, amely hajlamos a felhalmozódásra, csak mítosz és semmi több: az emberi szervezetben még jelentős mennyiségű szénhidrát is teljesen jelentéktelen mennyiségű bőr alatti zsír megjelenéséhez vezet. Az állati és növényi zsírok esetében azonban némileg más a helyzet. Egy tengerjáró hajó utasa átlagosan három -négy kilogrammot hízik hétnapos utazáson – amiatt, hogy svédasztalos rendszerben étkeznek, amely magában foglalja a húst, a sajtot, az olajban lévő zöldségeket és a zsíros desszerteket. Honnan jött a hasi zsír? A zsír, amit magadon hordasz, az a zsír, amit megeszel.

Forrás:Pinterest

A keményítők energiát adnak nekünk

Keményítő alapú étrenddel szó szerint ragyogni fogunk az egészségtől, miközben leadjuk a felesleges testzsírt. Az állóképességi sportolók ismerik a “szénbetöltés” előnyeit. A maximális teljesítmény biztosítása mellett a keményítőtartalmú étrend javítja a véráramlást az összes testszövetben. Az arc és a bőr világosabb a jobb vérkeringésnek köszönhetően. Az alacsony zsírtartalmú keményítők fogyasztásának kellemes mellékhatása az olajos fény, a mitesszerek, a komedonok és a pattanások megszüntetése. A fogyás és ennek eredményeként az ízületi gyulladás tüneteinek kézzelfogható enyhülése – az ilyen diétán élő emberek aktívak és fiatalabbnak érzik magukat.

Öngyógyítás keményítő diétával

A fejlett országokban élő betegek háromnegyede tartós krónikus betegsége az elhízás, a szívbetegség, a 2-es típusú cukorbetegség és a rák. Mi közös a betegekben? Az, hogy főként húsból és tejtermékekből, zsírokból és félkész termékekből álló élelmiszereket fogyasztanak. A probléma megértése egyszerű megoldáshoz vezet: ha ezt a nehéz élelmiszert egészséges keményítőre, zöldségre és gyümölcsre cseréljük, csökkenthetjük vagy akár felszámolhatjuk azokat a hatalmas személyi, társadalmi és gazdasági költségeket, amelyek a krónikus betegségekkel járnak.

A keményítők támogatják szervezetünk természetes regenerálódási képességét azáltal, hogy ideális egyensúlyt biztosítanak a szénhidrátok, fehérjék, rost, zsírok, vitaminok és ásványi anyagok, valamint az antioxidánsok és más növényi fitokémiai anyagok egyensúlyában. A betegségeket okozó ételektől eltérően a keményítőkben nincs magas koleszterin-, telített vagy telítetlen zsír, állati fehérje, kémiai toxin vagy veszélyes mikroba.

Forrás:Pinterest