EgészségBlog

Mit együnk a nagy melegben, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben?

Szerző: virag Közzétéve:

Folyamatosan rosszul vagy nyáron? Emésztési gondjaid vannak vagy semmilyen étel nem esik jól? Ebben a cikkben adok egy útmutatást, hogy a forró napokon is jókat tudj enni.

Mint tudjuk és tapasztaljuk is magunkon, nyáron az emésztési folyamat lelassul: a hő hatására a testünk az energiájának a nagy részét a kívánt testhőmérséklet fenntartására fordítja. Ennek eredményeként csökken a gyomor-bél traktus vérellátása, ami viszont az étvágy csökkenéséhez, a nyál szekréciójának csökkenéséhez vezet, a bél motilitása gyengül és az anyagcsere folyamatok lelassulnak. Emiatt nyáron megnő a szív és az erek terhelése is. Cikkemben szakemberek segítségével megmutatom, hogyan tudunk ezek ellen védekezni, hogy egészségesnek és frissnek érezhessük magunkat, gyomor- és egyéb panaszok nélkül.

Forrás:Pinterest

A tökéletes nyári étrend

Ebben az időszakban fontos kerülni a fűszeres, meleg ételeket, a hűtésre kell koncentrálni. Az alapszabály, hogy minden sötét, piros étel felmelegít, és minden világos, zöld árnyalatú finomság hűt. Fontos továbbá, hogy a szezonális termékeket fogyasszuk.

Zöldségek és gyógynövények:
petrezselyem, koriander, sült saláta kitûnõ, bazsalikom, zöldhagyma, articsóka, retek, brokkoli, spenót, káposzta, cukkini, spárga, zöldbab.

Gyümölcsök és bogyós gyümölcsök:
Dinnye, görögdinnye, minden szezonális bogyós gyümölcs (cseresznye, eper, málna stb.), Őszibarack, nektarin, szilva és aszalt szilva, citrom.

Gabonafélék:
barna rizs, gyöngy árpa, tönkölybúza, hajdina, köles.

Növényi fehérje:
zöld hajdina, zöld lencse, vadrizs, gomba, mag, dió

Állati fehérje:
Vörös és fehér hal, tenger gyümölcsei, fehér hús (csirke, pulyka) azok számára, akik nem tudnak lemondani a húsról és a tojásról.

Italok és fűszerek:
Kókuszvíz, gyógyteák (kamilla, citromfű, málna levelek, menta), zöld turmixok és gyümölcslevek, matcha latte, kardamom, koriander, menta.

Víz:
300-400 ml-rel több vizet igyunk, mint más évszakokban. Az arány könnyen kiszámítható a következő képlettel: 30 ml/1 kg tömeg. Fontos: a víznek nem szabad hidegnek lennie különben további terhelést adunk a testnek: a víz asszimilálása előtt fel kell melegítenie a kívánt hőmérsékletre.

Emeljünk ki olyan ételeket, amelyek jót tesznek a szívnek:

  • halolaj (vörös hal, szardínia stb.)
  • diófélék és magvak
  • hidegen sajtolt növényi olajok
  • bogyók
  • zöldek (petrezselyem, koriander stb.)
  • citrusfélék
  • teljes kiőrlésű gabonafélék (élelmiszerek, amelyek a természetes gabona minden részét tartalmazzák)
Forrás:Pinterest

Ételek, amikből kevesebbet fogyasszunk

Frissen facsart gyümölcslevek:  Jól hűlnek, de hirtelen vércukorszint ugrást okoznak, ezért nem hasznosak. Hígíthatjuk őket vízzel 1:1 arányban, de jobb, ha zöldséges, gyógynövényes, egészséges zsírokat tartalmazó turmixot választunk.

Kávé: Legfeljebb napi 1 pohár fogyasztása megengedett. Ez az ital kiöblíti a nyomelemeket a testünkből és kiszárítja. A kávét helyettesíthetjük a matcha vagy zöld teával, tonik italokkal vagy turmixokkal.

Alkohol: Hetente legfeljebb 2 pohár száraz rozébort engedhetünk meg magunknak: az alkohol olyan mint a kávé, kiszárítja a testet.

Tejtermék: A tej és származékai hozzájárulnak a belek nyálkaképződéséhez, ami megzavarja a tápanyagok felszívódását.

Fűszerek és fűszeres ételek, hagyma, fokhagyma: Mindegyik még jobban felmelegíti a testet.

“Melegítő” termékek: hőkezelt ételek, vörös zöldségek és gyümölcsök, gabonafélék, méz.

Az étrendből teljesen kizárandó ételek:

Vörös húsok: Mivel ez egy nehéz táplálék a test számára, jobb kerülni. A legtöbb ember számára nyáron húsmentes étrend ajánlott, ha nincs ellenjavallat (terhesség, súlyhiány, amenorrhoea és egyéb orvosi indikációk).

Finomított cukorral, fehér liszttel, vajkrémmel készült édességek: Ezek egészségtelen ételek, amelyek komoly emésztőrendszeri munkát igényelnek.

Jéghideg italok és hideg ételek (például okroshka, gazpacho): Asszimilálásukhoz a testnek még több energiát kell felhasználnia.

Forrás:Pinterest